Vliegen en vliegtuigen?
Niemand weet er meer van dan het cabinepersoneel. Beter nog: niemand heeft meer inside-informatie dan dat zij hebben.
Een gesprek met een aantal veteranen levert meer dan interessante weetjes op.
Lees hier welke 11 geheimen we ontdekten – van meer aandacht krijgen van de stewardess tot voorkomen dat je uit het vliegtuig wordt verwijderd.
Het is fysiek onmogelijk om een deur te openen tijdens een vlucht. Toch proberen? Geheid dat je uit het vliegtuig wordt gezet.
Annette Long is een stewardess met 17 jaar ervaring. Ze vertelde Business Insider dat het onmogelijk is om een deur in 'mid-air' te openen. Wie dat toch probeert komt in de problemen.
Eerdere incidenten waarbij passagiers uit een vliegend vliegtuig wilden springen, eindigden als volgt: de passagier werd vastgebonden en kreeg handboeien om. Soms maakte de piloot een noodlanding zodat de passagier uit het vliegtuig kon worden gezet.
"Ik beslis dat niet zelf", aldus Long. "Ik geef de informatie door aan de cockpit en de hoofdpurser en piloot besluiten of we landen om iemand aan de grond te zetten. De meeste piloten zeggen tegen ons dat 'als jullie een probleem met een passagier hebben, wij dat ook hebben in de cockpit'. Ze steunen ons voor honderd procent".
Het vliegtuig is lang niet zo schoon als je denkt.
"De meest smerige plek van een vliegtuig moet wel het uitklaptafeltje zijn - mensen leggen er hun hoofd op, verschonen de luiers van babies en leggen er hun voeten op. Ik zou er niet van willen eten, zelfs niet nadat ik het schoongemaakt heb," aldus een crewlid van JetBlue tegen Business Insider.
Volgens Long worden de tafeltjes afgenomen met een doekje. Dat begint bij rij 1 en eindigt bij rij 35. En tegen die tijd heeft dat doekje heel veel tafeltjes gezien.
Passagiers merken zelden op dat er weleens onhygiënische incidenten plaatsvinden op het toilet of in de stoelen. "Voor jouw informatie: mocht je op sokken of op blote voeten naar het toilet gaan, het is geen water wat daar op de vloer ligt. Het is gewoon niet de meest schone omgeving", aldus Long.
Cabinepersoneel is er eigenlijk niet om jouw bagage op te bergen.
Cabinepersoneel verklaarde tegen Business Insider dat ze alleen betaald krijgen voor de vlieguren en niet voor het boarden.
"Hoewel je 12 uur werkt, krijg je maar voor 6 uur betaald", aldus een steward.
Veel vakbonden en verzekeringen voor cabinepersoneel keren overigens niet uit wanneer de crew gewond raakt bij het tillen van bagage. Wees dan ook niet verbaasd wanneer bij sommige maatschappijen de crew geen poot uitsteekt om jouw koffer op te bergen.
Water in het vliegtuig? Slecht plan.
Op online vraagbaak Quora werd ooit de volgende vraag aan cabinepersoneel gesteld: "Wat is het meest vreemde wat je ooit meemaakte aan boord?" Heather Wilde antwoordde daarop: mensen die instantsoep maken met vliegtuigwater.
"Hallo, dat water is nooit schoongemaakt - echt nooit", zei ze.
Een collega van Wilde zei tegen Business Insider: "Cabinepersoneel zal nooit heet water aan boord drinken. Of koffie. Of thee".
"Ik neem mijn eigen water mee", aldus een crewlid met vier jaar ervaring. "Water aan boord is niet het beste".
"Alleen water uit een fles", aldus een veteraan met 40 jaar ervaring.
Niet iedereen mijdt vliegtuigwater als de pest. Robert "Bingo" Bingochea van United Airlines, mag graag koffie aan boord drinken. Tegenover Business Insider verklaarde hij het water te vertrouwen. Een ander crewlid gelooft dat de temperatuur van koffie en thee alle bacteriën doodt.
Weer een ander laat het drinken van water afhangen van de tijd van het jaar.
"'s Winters drink ik thee omdat de watertanks dan echt ijskoud zijn en de opbouw van bacteriën traag is. Het water komt er vervolgens zo heet uit dat de meeste bacteriën dan dood zijn. In de zomer neem ik mijn eigen thee mee".
De crew wil dat je de raamschermpjes openhoudt.
"De schermpjes bij de nooduitgangen moeten te allen tijde geopend blijven. In geval van nood moet de cabin crew immers weten wat voor weer het buiten is voordat ze de deuren openen," aldus Long.
Vlieg je met een grote maatschappij vanaf een van de eigen hubs, dan heb je nooit vertraging omdat de crew niet komt opdagen.
Tijdens de check-in voor aanvang van de vlucht, moet de crew de maatschappij laten weten dat ze er zijn en dat ze klaar staan.
Het is helemaal veilig wanneer de vlucht vanuit een hub vertrekt - dan is er altijd wel een reservecrew standby. Meestal bevindt die reserve zich in de crew lounge, soms ook thuis.
Eigen drank meenemen is uit den boze.
"Sommige mensen smokkelen eigen drank mee aan boord", aldus Long. "Daar komen we altijd achter".
"Je kunt beter niet zelf drinken. Wij moeten weten hoe veel je hebt gedronken, zodat we je niet te veel schenken. Hoe hoger en langer je vliegt, des te groter is de impact van drank op je functioneren".
Het kan zijn dat je naast een lijk moet zitten.
Volgens Long sterft niemand officieel tijdens een vlucht. Officieel.
"Want we verklaren ze niet dood", aldus Long. "Dat doen we pas wanneer het vliegtuig geland is."
"De crew heeft niet de bevoegdheid om iemand dood te verklaren, dus we doen er alles aan om iemand in leven te houden - zelfs wanneer iemand al is overleden", aldus een werknemer van JetBlue tegen Business Insider.
Long maakte het gelukkig nooit mee, maar zegt dat ze het lijk waarschijnlijk in de stoel zou laten zitten.
"Ik zou waarschijnlijk een deken over die persoon leggen zodat niemand ernaar hoeft te kijken. Bovendien moet je respect tonen. Een overledene verdient het om in zijn of haar waarde gelaten te worden. Je wilt niet dat mensen gaan staren".
Er is geen standaardprotocol voor het vliegen met lijken. Volgens nieuwssite Quartz adviseert de associatie van internationaal luchtvaartverkeer waarbij de meeste maatschappijen zijn aangesloten, crewleden om het stoffelijk overschot naar een plek te brengen waar weinig passagiers zitten.
Is dit niet mogelijk, dan moet het lijk in de eerste klasse gestald worden of, als de kist daarover beschikt, in het compartiment dat bekend staat als de 'lijkenkast'.
Gebruikmaken van het toilet voor het opstijgen kan de vlucht vertragen.
Gaat een passagier voor vertrek naar het toilet, dan moet de crew de piloot waarschuwen, aldus Bingochea.
Het is bij wet verboden om op te stijgen met mensen op het toilet.
"Als het vliegtuig in beweging komt, is er altijd het gevaar dat mensen vallen. We bevinden ons in een kwetsbare positie als we dat de captain niet laten weten", aldus Bingochea.
Heeft de passagier het toilet verlaten, dan wordt ook dit gemeld en kan het vliegtuig vertrekken.
Crewleden hebben veel informatie over de passagiers en dat is maar goed ook.
Crewleden van United Airlines hebben veel informatie over en voor de passagiers, aldus Bingochea.
Wil je tijdens het boarden upgraden naar economy plus? Dan kan de crew dat regelen met de eigen app Link op hun handheld.
De Link-app wordt ook gebruikt om reserveringen te checken, om informatie te controleren over aansluitende vluchten en voor de verkoop van eten en drinken. Gaat er iets mis, dan kan de crew met oplossingen komen in de vorm van een gratis drankje of maaltijd, of extra vliegpunten.
"We kunnen niet alles regelen, maar wel veel. In elk geval proberen we zaken acceptabel te maken", aldus Bingochea
Service is gewoonlijk beter achterin het toestel.
Annie Kingston, een crewlid met 4 jaar ervaring schreef voor Oyster het volgende:
"De meeste passagiers willen voorin zitten omdat ze dan eerder uit het toestel zijn. En omdat ze denken dat ze dan de meeste kans maken op de maaltijd van hun voorkeur. Wij crewleden weten echter dat je achterin de beste service krijgt".
"De reden is kinderlijk eenvoudig: als je iemand voorin het toestel bedient, dan loop je het risico dat wat je ook voor die persoon meeneemt, ook aan alle andere passagiers op je route moet uitdelen. Dat kan problematisch zijn: op de meeste vluchten is te weinig wodka en zijn er te weinig extra kussens, oordopjes en tandenborstels. Ook is er, vooral op korte vluchten, te weinig tijd in het schema voor al te veel extra's.
"Passagiers achterin het vliegtuig stop je wat gemakkelijker en eerder een tweede flesje wijn toe".